Tuesday 20 December 2011

KARANGAN : DEMAM DENGGI

Huraikan cara-cara untuk mengelakkan demam denggi di negara kita.







        Demam denggi merupakan salah satu musuh utama negara yang telah membunuh ramai manusia di negara kita. Pelbagai langkah boleh diambil untuk mengelakkan serangan penyakit berbahaya ini.

   Antara kaedah yang boleh dilakukan adalah dengan membersihkan kawasan tempat tinggal masing-masing.Tamsilnya, kita boleh menanam bekas-bekas takungan yang tidak digunakan.Oleh itu,nyamuk tidak akan dapat membiak di dalam bekas-bekas tersebut kerana telah dimusnahkan atau ditanam.

      Selain itu,kita boleh membubuh racun di dalam bekas-bekas takungan air.Racun seperti Abate dapat mengelakkan nyamuk bertelur di situ. Oleh itu, nyamuk akan terhalang daripada membiak.

      Seterusnya kita hendaklah mengelakkan diri daripada digigit nyamuk. Tamsilnya, kita boleh menggunakan kelambu semasa tidur pada waktu malam. Hal ini dapat mengelakkan kita daripada terkena gigitan dan dijangkiti virus denggi.

     Kesimpulannya, semua pihak perlu bekerjasama menangani masalah ini. Pihak yang berkenaan perlu mengadakan kempen kesedaran secara besar-besaran bagi memberi kesedaran kepada orang ramai tentang bahaya penyakit ini.

1 comment:

  1. Satu perenggan tentang suatu penyakit dengan menggunakan seberapa banyak kata penguat

    ReplyDelete